Het begin van het einde; de terugreis! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu Het begin van het einde; de terugreis! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu

Het begin van het einde; de terugreis!

Door: Marieke, Saskia, Roland en Dioni

20 Juni 2005 | Burkina Faso, Ouagadougou

We zijn begonnen! Beide families (Noermi en Joost en Frank, Titus en Luuk) zijn vrijdag 10 en zaterdag 11 juni naar Nederland vertrokken. Was heel leuk samen!

Roland, Dioni, Marieke en Saskia bleven met 2 auto's achter, waarvan er een (de kleine) niet meer wilde starten! Terwijl deze al met wat nieuwe onderdelen was verwend! Het probleem is bijna verholpen en we zijn dus vertrokken. Eerst naar Kumasi, waar Marieke les heeft gegeven op een basisschool. Daar hebben we alle leerlingen een pen of een ballon gegeven: feest, chaos, heel leuk.

Dinsdag de 14e zijn we naar Tamale in het noorden gereden, de dag erna naar Bolgatanga, nog verder in het noorden. Het landschap verandert enorm, van zuid naar noord. In het zuiden veel bossen en groen, in het noorden veel dorre vlaktes en bruin.

In een dorpje bij Bolgatanga hebben we met een gids een wandeling gemaakt. Samen met de medicijnman en zijn vrienden konden we zien waar de dorpelingen al 800 jaar hun problemen voorleggen aan de hogere macht, die dan reageert via de medicijnman. Bij de offerplaats aangekomen moesten we onze broek tot boven de knieen opstropen en ons bovenlichaam ontbloten! De medicijnman vertelt om welk offer de hogere macht vraagt, dit varieert van kippen tot geiten en koeien. Hij kan ook verklappen of het vlees van het offer vervolgens door het dorp mag worden opgegeten. Roland had zijn bril opgehouden, wat eigenlijk niet mocht: dat kostte ons bijna een hoen! Hihi, hebben ze niet gekregen.

Het landschap rond Bolgatanga bestaat uit grote rotsen bergen. Voor de Drenthen onder ons: een soort hunnebedden!

Vervolgens zijn we doorgereden naar de slaapplaats. Het werd donker en het regende pijpestelen, en natuurlijk: Pats!, lekke band. De MANNEN hebben het opgeknapt. Geslapen in een 'echt' afrikaans dorp: ronde hutjes, rieten daken en geen stromend water.
De mensen in het dorp wonen met de hele familie in een aantal ronde hutjes, verbonden door een muur.

Na het dorp doorgereden richting de grens, het laatste stuk over een zandweg. Aan de grens geen problemen: de ghanese douanier die ons hielp was een beetje verliefd op Marieke, en dat hielp! Ze had zonder problemen mogen blijven.

Vanaf de grens was het 200 km naar Ouagadougou (Wagaa!). Onderweg wederom niets dan lemen hutjes. Veel stof tot nadenken weer.

Ook in Afrika zijn de kwalificaties voor het WK 2006, en gisteren speelde Burkina tegen de Dem. Republiek Kongo. En toevallig wist een jongen van het hotel waar de kaartjes verkocht werden, en wilde hij wel met ons mee! Heel gaaf. Om goed te kunnen zitten hadden we het duurste kaartje gekocht (ruim 3 euro, terwijl het goedkoopste kaartje ongeveer 50 cent kost). Jammer genoeg waren alle stoelen al bezet! Foutje van de organisatie, kan gebeuren natuurlijk! Terwijl wij in een heeeele lange rij stonden voor een plaats op het beton misten we het eerste doelpunt van de Burkinabe. Gelukkig werd na rust nog een keer gescoord: 2-0, wat ook de eindstand was! Iedereen blij, de mannen naast ons stonden te springen, de tribune zelf ook een beetje, en de bongoband speelde nog wat harder. Na de wedstrijd was het stadion snel leeg, en was Burkina weer iets dichter bij kwalificatie.

Straks gaan we naar het noordoosten, naar een kamelenmarkt die daar morgen is. Wie weet zit er een geschikte tussen! Vanaf die plek, iets ten noorden van Gorom Gorom, gaan we de grens met Mali over. Daar kunnen we dan eerst wandelen in de Dogonvallei. Marieke ook, met haar knie gaat het heel goed!

Heel veel groeten en liefs van ons, tot het volgende bericht!

• 19 Juni 2005 - 12:07

Sander:

Yoo!

Leuk om weer wat van jullie te lezen! Erg grappig om te lezen hoe sommige dingen gaan in zo'n voor ons erg onbekend land. Lijkt erop dat jullie een goed team zijn mannelijk vernuft om de auto draaiende te houden en vrouwelijke charmes om de grensposten te kunnen passeren :) Die voetbalwedstrijd had ik ook wel bij willen zijn.. zal wel een waar feest geweest zijn!

Hier alles goed, Anouk en ik zijn ondertussen een week of 3 weer terug en al weer helemaal geacclimatiseerd. En dit weekend is de zomer ook echt begonnen hier...het BBQ-seizoen is weer geopend! :)

Nou, veel succes/ plezier nog en geniet van de terugreis (jullie hebben gelukkig nog wel even!)

Sander

• 19 Juni 2005 - 16:25

Milly En Tom:

Lieve luitjes,
    Goed om weer iets van jullie te horen en fijn dat het met de familie prima verlopen is.
    We hebben hier Afrikaanse Warmte vandaag en er wordt nog meer hitte voorspeld.
    De avonturen op onze jobs zijn minder spannend dan bij jullie op de aangebroken terugreis.
    Medicijnman spelen we maar even zelf (biertje?...in de zon of na het werk)
    Oh, toch nog iets waar ons hartje sneller van klopt. We worden opa/oma van Linda/André eind jan.2006. Leuk hé!

Fijne reis, tot horens,Tom en Mil

• 19 Juni 2005 - 19:20

Jacques:

Alweer een boeiend verhaal. Een autochtoon gescharmeerd van Marieke en morgen wellicht in het besit van een kameel.

Zo'n verhaal ken ik. Ooit heeft een Egyptenaar 100 kamelen voor Martine geboden. Maar ik bezit geen land.

Goede reis verder!

• 20 Juni 2005 - 09:06

Hans En Gertje:

De grote terugreis is dus begonnen! Veel meer tijd om in rust (?) alles goed op jullie in te laten werken. Als we het zo lezen komen jullie als ervaren Toyata-monteurs terug! Laten we hopen dat het bij dit soort kalamiteiten blijft. Hoe lang zal de door jullie beschreven cultuur nog haar oorspronkelijke karakter behouden? Jullie hebben het kennelijk nog vrij puur kunnen ervaren. Prachtig toch. Hier is alles ok. Hals volgende maand gaan we nog 3 weken richting Oostenrijk. Bij terugkomst nemen we contact op! Lieve groeten, Hans en Gertje

• 20 Juni 2005 - 09:55

Vera En Theo:

Hallo mensen,

Geweldig om weer even mee te mogen reizen met jullie....we wensen jullie een hele goede terugreis!

Groeten van Vera en Theo

• 20 Juni 2005 - 10:02

Titus:

Gaaf gaaf gaaf. Mooi verhaal weer.

Veel succes en pleisier tijdens de reis !
    Gr, Titus

• 20 Juni 2005 - 17:52

Maria Van Groenestijn:

De neuzen de andere kant op nu, maar ook weer dezelfde. De berichten blijven richting "feestelijk voorwaarts"!

• 20 Juni 2005 - 18:07

Theresia:

Verhaal gelezen bijzonder!Veel groeten en liefs pa en ma

• 20 Juni 2005 - 19:24

Theo En Vera:

Dag lieve mensen,

Terug ..en nergens klinkt door het er tijd voor is. blijbaar bevalt de reis nog steeds uitstekend. Wat een mooie momenten en wat een vriendelijke mensen. Nog heel veel plezier, een veilige thuisreis en we zien al uit naar de verhalen die verluchtigd worden met originele lichtbeelden.

Groetjes,

Theo en Vera

• 22 Juni 2005 - 08:38

Marieke:

Daar had ik nou echt bij willen zijn: die voetbalwedstrijd! Echt konings lijkt me dat, haha. Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen die jullie beleven!

• 22 Juni 2005 - 14:14

Paul Meuwese:

Leuk om te lezen dat jullie genieten ondanks soms vervelende pech als een lekke band in de stromende regen. Maar dat is nog niets vergeleken bij de armoede die jullie om je heen zien. Hetis dan ook weer goed om te zien hoe gelukkig deze mensen kunnen zijn met in onze ogen zo iets onbenulligs als een pen of potlood.
    Het valt wel enigszins tegen Roland dat je niet direct het daltononderwijs 'gepredikt' hebt in de school die jullie bezochten. Was gelijk een mooie klus voor Lou erbij geweest.
    Geniet nog verder van jullie reis en verblijf.
    Het ga jullie goed

• 25 Juni 2005 - 15:24

Peter En Ethel:

Alles klinkt ontzettend leuk en spannend! Wij zitten momenteel in Noordportugal, iets minder spectaculair, maar ook heel leuk.
    Hartelijke groeten!

• 25 Juni 2005 - 21:27

Sharon!:

Hey lieve Mariek! Wat fijn dat het goed gaat met je knie! En wat spannend dat de terugreis nu echt begonnen is! (ondertussen eigenlijk al in volle gang...)Hoop dat het helpt om er extra van te genieten! Ben erg benieuwd naar jullie volgende avonturen, hou jullie in de gaten, groeten aan de rest! Kus

• 27 Juni 2005 - 11:35

Anna:

nog steeds in wagaa of hebben jullie inmiddels al een kameel gekocht. Je kan marieke ook gaan verkopen voor zo'n 100 kamelen. Fijn dat het zo goed gaat met je knie mariek. Vergeten jullie Hombori niet in Mali, komen jullie daar bijna langs? Hier is het ook warm, maar ik zit op de polikliniek gynaecologie en daar staat de airco net iets te hard, brrr.
    heel veel plezier!
    xanna

• 29 Juni 2005 - 10:19

Anouk:

Wat spannend dat de terugreis is begonnen! Banden verwisselen is ook niet mijn ding, ben trouwens wel goed in het veroorzaken daarvan (heb in Namibie werkelijk een hele band aan flarden gereden - lukt niet iedereen!). Na deze trip verwacht ik wel een aantal autoexperts meer in Nederland. In ieder geval heel veel plezier en geniet van alle indrukken!

liefs,

Anouk