Fijn uit de woestijn - Reisverslag uit El Aaiún, Westelijke Sahara van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu Fijn uit de woestijn - Reisverslag uit El Aaiún, Westelijke Sahara van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu

Fijn uit de woestijn

Door: Marieke, Saskia, Roland en Dioni

Blijf op de hoogte en volg

11 Juli 2005 | Westelijke Sahara, El Aaiún

Hallo Vrienden!

Na een aantal dagen flink doorrijden hebben we de Westelijke Sahara doorkruist. Volgens de stempel in ons paspoort bevinden we ons in Marokko, aangezien dit gebied al een flinke tijd door dat land bezet is.

Sinds de vorige update hebben we weer veel meegemaakt. In Bamako hebben we bij nonnen gelogeerd en de auto een nieuw jasje gegeven: hij glimt weer als nieuw! Deze keer was het minder warm dan op de heenweg, wat ook later goed uitkwam, op weg naar het noorden. Kamperen met 30 graden voelt een stuk beter dan met 40 graden!

In Mauritanie begon de woestijn. 2500 km lang zand aan beide kanten van de weg! Het waaide erg hard, dus op de route tussen Nouackchott en Nouadhibou, waar de weg nog niet af is, lag veel zand op het pad. Hier hebben we de sleeplinten losgelaten op voornamelijk een fransman met een busje, die erg aardig en erg onvoorbereid was. Met 100 liter diesel in jerrycans op het dak en 5 bar in kleine banden... De honderd liter lekte snel weg, over de hele auto, en in een band nam de druk plotseling af naar nul bar.

De grens van Mauritanie met Marokko was voor ons geen probleem. In het stuk niemandsland tussen de twee landen stond een groep Indiers, daar zonder geld en paspoort achtergelaten door hun smokkelaar. Echt uitzichtloos. En gedachtes oproepend aan Jeanneke, van wie we vaker van deze verhalen hadden gehoord.

Nu gaan we nog een week rondkijken in Marokko. Totaal verschillend van de landen waar we eerder waren, het lijkt allemaal veel ontwikkelder, efficienter en beter georganiseerd. Grappig, want op de heenweg hadden we een andere eerste indruk van Marokko!

Heel veel liefs van ons, en voor wie dat geldt: fijne vakantie!

  • 11 Juli 2005 - 13:05

    Wouter:

    Hee luitjes!

    Al weer flink gevorderd met de terugreis en een aantal bijzondere momenten verder. Doe rustig aan, geniet nog van de reis die komen gaat en tot snel?

    Gr.
    Wouter en Petra

  • 11 Juli 2005 - 16:09

    Eva:

    Hoi luitjes, fijn dat jullie al weer aardig in de richting komen en dat het ok gaat. Het is hier nu óók vakantie én mooi weer!! Doe kalm aan en geniet heel veel van de terugreis, want ik verwacht niet dat je een dergelijke trip elk jaar maakt.De foto's blijven prachtig om te zien. Bon voyage verder.Liefs Eva en Ron

  • 11 Juli 2005 - 17:12

    Maria Van Groenestijn:

    Marokko ... is in the eye of the beholder. Hoe zal Nederland zijn veranderd?

  • 11 Juli 2005 - 17:40

    Brigitte:

    hé,

    reizigers, geweldige foto's, geniet met volle teugen, doe het niet te snel... terug!
    veel liefs van Brigitte en de mannen.
    Wij zijn tot half augustus de hort op..

  • 11 Juli 2005 - 20:17

    Natalie, Christian N Yorick Stricker (- Franken):

    Hoi,
    Wat een geweldig reisverslag en prachtige foto's!! Jullie zouden rond 1.8 weer in NL zijn ... en wij verwachten de baby rond de 2e ... Genieten jullie nog van de reis, hier zal ik de voorweën die vandaag begonnen zijn opvangen!
    Heel veel liefs,
    Natalie Christian, Yorick en ?

  • 11 Juli 2005 - 21:49

    Esther En Alberhans:

    Lieve mensen,

    Adembenemend jullie verhalen.
    Wij vertrekken morgen richting
    Toscane, misschien gewoontjes, maar voor ons het ultimieme ontspannen en genieten.
    Dikke kus van ons allemaal!!

    Es en Ah

  • 12 Juli 2005 - 07:55

    Ineke:

    Wat een mooie foto's!!!! Whooo zeg, echt indrukwekkend hoor! Hier gaat het goed. Nog 2,5 week en dan ook vakantie. Momenteel ligt er een vrouw op de verloskamer met een tweeling (!) in haar buik, en die wordt nu ingeleid; de weeen zijn net begonnen! Ga er dus snel weer naar toe. Gisteren mn eerste bevalling 'zelf' geassisteerd, maar dus MET hulp!! (;-) Ik heb het babietje wel eigenhandig uit het geboortekanaal geholpen. Bijzonder is dat hoor!! Je wordt er helemaal hyper van...vooral van tevoren toen de verloskundige zei dat ik het wel zelf mocht gaan doen...! Maar goed, een heel mooie baby werd geboren, en de ouders waren heel blij.
    Een hele goede terugreis!! Geniet er van! MArokko lijtk me trouwens ook fantastisch om te zijn! x Ien

  • 12 Juli 2005 - 08:01

    Marian Molewijk:

    Het lijkt erop dat de terugreis net zo mooi en boeiend zal worden als de heenreis. Prachtige foto's. Wat een reis!Marokko, geniet van het laatste stukje Afrika, voordat je weer in Europa op de "route-du-soleil" zit. Be-s-slama, tot ziens! Groetjes, Marian

  • 12 Juli 2005 - 09:33

    Pauline:

    Hee Marieke,klinkt als een erg mooie reis!Suus en ik keken laatst de foto's en kwamen er ook 1 tegen van jou op t strand van Busua (weet je waar we die lekkere pannekoek hebben gegeten ;-)) en vroegen ons af waar je zou zijn, in Marokko dus.. Als je terug bent, spreken we wat af! Genietse!

  • 12 Juli 2005 - 12:27

    Lucy Houwen:

    Lieve mensen,
    Genoten van alle vakantieverhalen en de schitterende foto's.
    Ook Natasja, die met verlof in NL is, heeft er een avond voor uitgetrokken om alles te lezen en de foto's te bewonderen.
    We wensen jullie nog een avontuurlijke voortzetting toe en kom behouden weer aan in de Lage Landen.
    Groetjes, mede namens Jan en Ivanka.

  • 14 Juli 2005 - 07:26

    Anouk:

    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. De foto's zien er allemaal erg spannend uit! Een heel ander Afrika dan waar ik nu ben! Alhier is het nu een heerlijke winter met 24 graden. Ik hoop dit weekend weer even een duik in zee te nemen in East Londen, waar ik een weekendje ga 'farm sit-en'. Iik hoo dat jullie in Marokkol veel kruiden kunnen inslaan voor thuis, wat je daar kunt krijgen is echt ongelovelijk! Geniet van de laatste weken!

  • 14 Juli 2005 - 07:26

    Anouk:

    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. De foto's zien er allemaal erg spannend uit! Een heel ander Afrika dan waar ik nu ben! Alhier is het nu een heerlijke winter met 24 graden. Ik hoop dit weekend weer even een duik in zee te nemen in East Londen, waar ik een weekendje ga 'farm sit-en'. Iik hoo dat jullie in Marokkol veel kruiden kunnen inslaan voor thuis, wat je daar kunt krijgen is echt ongelovelijk! Geniet van de laatste weken!

  • 17 Juli 2005 - 09:55

    Mary Ann:

    Hi!

    Wat gaat dat al weer snel inderdaad en wat maken jullie veel mee! Moeilijk voor te stellen, het lijkt echt een film(volgens mij heb ik dit al eerder gezegd, maar het geldt ook nog steeds). Ik zou met mijn vader misschien naar Mali gaan en heb wel gelezen over de Dogon, prachtig lijkt het me! Maar ik ga nu uiteindelijk naar Birma met mijn vader eind augustus, ook mooi. Gelukkig kan ik je daarvoor nog zien Mary K.! Ik ben net terug van Ameland, daar hebben ze ook duinen en zand, maar daar houdt de vergelijking wel op!
    veel plezier in Marokko, gelukkig zijn ze niet allemaal zoals Mohammed B.

    Liefs Mary Ann

  • 18 Juli 2005 - 07:45

    Suzanne:

    Hee Marieke, wat een reis zeg!! Marokko...het schiet al op. Ik ben inmiddels al weer ruim 2 weken terug in NL, het wennen gaat hier snel. De laatste 2 weken in Ghana hebben Pauline en ik nog veel gezien, erg leuk. Ben benieuwd naar al je verhalen, we moeten maar snel eens afspreken als je terug bent. Veel plezier nog, x Suzanne

  • 20 Juli 2005 - 15:39

    Luuk:

    Hallo vrienden, nou het laatste rukje en dan weer het gewone leven, dat zal wennen zijn veel groeten en tot zondag Luuk

  • 21 Juli 2005 - 08:40

    Maria Van Groenestijn:

    21 juli, een jaar is rond. Ik denk aan jullie.

  • 21 Juli 2005 - 16:38

    Natalie, Christian En Yorick Stricker (- Franken):

    We zijn in gedachten bij jullie vandaag.

    Veel liefs Natalie,Christian en Yorick

  • 21 Juli 2005 - 21:06

    Hely:

    Lieve mensen,
    21 juli. Een dag om weer even stil te staan bij vorig jaar. Wat is de tijd toch snel voorbij gegaan. Jeanneke lijkt nog zo dichtbij.
    Vandaag zijn mijn gedachten natuurlijk extra bij jullie.

    Jongens, als echte IND-er eerst de vraag, wat hebben jullie met de Indiers gedaan? Meegenomen? Trieste zaak niet, hoe er zo met mensen wordt omgesprongen?
    Nu mijn reactie. Prachtige foto's allemaal. Elke keer als je een foto bekijkt, krijg je eronder een reclame vraag(?) van reizen en werken, vrijwilligerswerk. Dan vraag ik me af of het weer niet tijd wordt dat ik op stap ga. Ik heb het al eerder gezegd. Ik benijd jullie gewoon. Een droomreis. Ik wil graag meer weten over die bid en offerplaatsen. Kijken of er dingen zijn die ook nog in Suriname voorkomen. Er zijn nl. ook slaven van hier gehaald. Misschien kunnen jullie mij straks hierover meer vertellen. Die foto's wil ik zeker bestellen.
    Nog even en dan zijn jullie weer terug. Hoe de zomer hier dan verder moge uitvallen, jullie hebben je portie zon in elk geval al gehad. Hoe heet is het nu in Marokko? Ook weer 40 graden? Jongens geniet nog van het laatste stuk. Jaga diri baik-baik dan sampai jumpa. Liefs Hely

  • 22 Juli 2005 - 17:03

    Es En Ah:

    lieve mensen,
    alweer een jaar geleden dat wij op de stadsmuur van Lucca fietsen toen Roland belde met het bericht dat Jeanneke was overleden. Nooit zullen we dat moment vergeten. En gisteren hebben wij er met Eva en Ella bij stilgestaan. Nog steeds vol ongeloof, maar we kunnen naar een gezin kijken dat er met elkaar alles aan doet om verder te gaan en nieuwe kansen grijpt. Prachtig hoe jullie de afgelopen maanden ver weg van alles en iedereen met elkaar een nieuwe weg zijn ingeslagen.
    We hebben veel aan jullie gedacht en verheugen ons ook op het moment dat jullie weer in het vertrouwde Zutphen zijn. Maar tot die tijd nog een hele goede en fijne reis toegewenst vanuit Italie!!
    dikke kus van ons allemaal.

    Es en AH

  • 25 Juli 2005 - 10:24

    Tom Mariën:

    Na het eerste bezoek heeft Marokko zich in jullie ogen sterk ontwikkeld. Verwacht van Nederland niet hetzelfde, maar weet je welkom in onze georganiseerde saaiheid. Goede reis nog en doe het kalm aan. Groet Tom en Mieke

  • 26 Juli 2005 - 17:03

    Susan:

    He Marieke, fijn dat je er weer bent. Jammer dat je niet lekker in het zonnetje thuis komt, dan is het verschil niet zo groot. We spreken snel af, want ik wil alles van je horen. Doeg, liefs Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Westelijke Sahara, El Aaiún

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 25854

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: