Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu Mali - Reisverslag uit Bamako, Mali van fijnindewoestijn - WaarBenJij.nu

Mali

Door: Roland en Dioni

Blijf op de hoogte en volg

27 April 2005 | Mali, Bamako

Hallo vrienden!

Sinds een paar dagen zijn wij in Bamako, de hoofdstad van Mali. De rit hiernaartoe was lang, warm en stoffig, vooral het laatste deel, maar boven alles ontzettend mooi.

Vanuit Nouackchott, de hoofdstad van Mauritanie, is het nog een behoorlijk eind naar de Malinese grens, ongeveer 800 km. We hebben er een paar dagen over gedaan, en in de woestijn gekampeerd. Echt heel tof, er komen kamelen voorbij lopen, die net doen alsof er niets aan de hand is.

De eerste stad in Mali waar wij kwamen was Nioro du Sahel. Na ruzie gemaakt te hebben met een douanebeambte hebben we het eerste ongelukje van de reis veroorzaakt: een muurtje naast het douanekantoor bleek dichter achter de auto te staan dan de bedoeling. Boem! Een gat van een paar meter in de gemetselde omheining van een erf. 4 uur later, na veel praten en stempelen bij de politie en 150 euro armer, konden we weer doorrijden. De schade aan de auto valt gelukkig erg mee, een deuk in de achterdeur.

De weg van Nioro naar Bamako bestaat voor het grootste deel uit zand en kuilen. Ze zijn bezig met een asfaltweg, gelukkig was deze nog niet klaar, want de zandweg past veel beter bij de dorpjes waar we doorheen reden. Lemen hutten, overstekend wild (voornamelijk geiten, kamelen en ezels) en zwaaiende en roepende kinderen zijn hier overal en zorgen voor tegenstrijdige gevoelens bij ons.

De komende week gaan we meer van Mali bekijken, en op weg naar Ouagadougou, in Burkina Faso, waar we met Richard en Marian af hebben gesproken. Hun auto doet het, na lange tijd stilgestaan te hebben, nog heel goed! Als dat geen echte Toyota is.. Vanaf daar rijden we dus met twee auto s verder, naar Togo en uiteindelijk Ghana. Voor die tijd komt er natuurlijk weer bericht, en hopelijk meer foto s. Het plaatsen daarvan lukt maar moeilijk, we doen ons best!

Heel leuk dat er zoveel reacties komen! Daar zijn we heel blij mee.
Veel groeten van Roland en Dioni

  • 27 April 2005 - 23:52

    JW Heins:

    Erg mooie en indrukwekkende foto's verslag is ook erg leuk om te lezen. geniet ervan !

  • 27 April 2005 - 23:52

    JW Heins:

    Erg mooie en indrukwekkende foto's verslag is ook erg leuk om te lezen. geniet ervan !

  • 28 April 2005 - 06:52

    Elly Bertholet-van Rijssen:

    Heel leuk om de verslagen te lezen. Ik leef met jullie mee. Houd je taai en geniet.

    een voorspoedige verdere reis gewenst. Groetjes,
    Elly.

  • 28 April 2005 - 07:19

    Katinka:

    Hoi Roland en Dioni,
    Wat een heerlijke verhalen van jullie reis. we benijden jullie elke dag hoor. Geniet van elke ervaring, elke geur en alle indrukken!
    We reizen in gedachten met jullie mee!
    Roel en Katinka

  • 28 April 2005 - 07:39

    Marthe Gerritsen:

    tjemig! Wat schieten jullie al op! Het bericht van Noermi dat jullie vertrokken waren lijkt namelijk nog zo kort geleden!
    Wij gaan komende vrijdag gezellig Koninginnenacht vieren in ons ´stádsie´! Jullie nog een fijne reis en niet teveel brokken maken! ;)
    Groetjes, Marthe Gerritsen

  • 28 April 2005 - 07:40

    Marije:

    Dag mannen,
    Wat een mooie foto's! Heel leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen. Ik spaar deuken trouwens, dus gefeliciteerd met jullie eerste!
    Blijf kijken en genieten!

  • 28 April 2005 - 08:57

    Eva:

    Jammer van die muur, maar jullie weten: een echte landcruiser ziet er pas uit met een paar goeie butsen! Of dachten jullie met een glimmend voertuig weer terug te keren? En die leeuw op het dak verwacht ik ook hoor!
    Fijn dat jullie al zo ver zijn.Blijf scherp!
    Groet Eva.

  • 28 April 2005 - 09:27

    Linda Franken & André Van Son:

    Daar zit je dan: jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken vanachter je computer op kantoor. Ga zo door en geniet van elk moment!
    :)
    Groeten, Linda & André

  • 28 April 2005 - 10:52

    Titus:

    Reizigers,
    Heel gaaf allemaal weer zeg. Het zijn er maar een paar maar ze zijn echt super !! Veel succes.
    Gr, Titus

  • 28 April 2005 - 15:09

    Peter En Ethel:

    Het klinkt allemaal fantastisch en we volgen jullie avonturen met belangstelling en jaloezie! En het is ontzettend leuk dat we alles op deze manier kunnen volgen. We hopen dat alles goed blijft gaan.
    Groeten, peter en ethel

  • 28 April 2005 - 15:38

    Sander En Anouk:

    Hee Dioni!

    Wat een supergave foto´s! En weer een mooie grenservaring erbij ;) Goed om te weten dat de Toyota het niet aflegt tegen een afrikaans muurtje! Veel succes de komende tijd en heel veel plezier!

  • 28 April 2005 - 15:45

    Tom Mariën:

    Mooie foto's van auto en kamelen. Je proeft het avontuur. Hebben jullie er al zin in om per kameel verder te gaan?

  • 28 April 2005 - 16:11

    Luuk:

    Hallo Ronald en Dioni, nou het ziet er allemaal indrukwekkend uit zeg, mooie foto's en een voorspoedige reis. Wij, Frank Titus en ik hebben ons inmiddels ook bewapend met de nodige injecties dus voor ons komt het ook dichterbij, we hebben er veel zin in groeten vanuit Renkum Luuk

  • 28 April 2005 - 16:20

    Maria Van Groenestijn:

    De hitte slaat van de foto's af. Wat een gans andere wereld!

  • 28 April 2005 - 16:40

    John En Joke:

    fijn om weer wat van jullie te horen, en wat een prachtige!!!!! fotoos. verre reizen trekken mij niet (joke), maar als ik deze fotoos bekijk krijg zelfs ik zin om te gaan. geniet ze verder!

  • 28 April 2005 - 19:47

    Jos:

    In mijn jonge jaren had ik een droom dat ik met mijn vriend de sahara in zou gaan in een VW bus en na meer dan een jaar terugkomen met een zanderige bus, tulband op, lange gewaden aan, baard tot op mijn borst, denken in kamelen in plaats van guldens.
    Jullie doen dat gewoon, Kerels! Have fun, enjoy the silence and miracles of the desert.
    En keep us posted!

  • 29 April 2005 - 09:48

    Fokke-Jan:

    Ik lees dat het jullie goed gaat.Jammer dat ik niet persoonlijk afscheid kon nemen. Heb uiteraard begrip voor jouw redenen niet naar de musical te komen. Rij voorzichtig, ook achteruit, en geniet! Nu ik deze site ontdekt heb zal ik zeker nog eens reageren. Groet.

  • 29 April 2005 - 10:13

    Huub En Nettie:

    we zijn blij, dat jullie de grote zandbak heel door zijn gekomen en verbaasd, dat jullie dat in zo een korte tijd voor elkaar hebben gekregen. het klinkt allemaal fantastisch dus:houwen zo! we kijken alweer uit naar de volgende aflevering. intussen:geniet, maar deuk met mate.

  • 29 April 2005 - 14:09

    Bram Neuijen:

    Ha die Dioni,
    Dat ziet er ontzettend mooi uit. Roept wel herinneringen op toen ik door het Noorden van Burkina Fasso ben gereden. Ik zou die geuren ook wel weer eens willen ruiken.
    Ben bijna klaar voor vertrek naar India met onze ISPers. Ik wens je een goede reis + groet aan je vader!

  • 30 April 2005 - 15:44

    Ben En Trees:

    Zo, jullie gaan snel door al dat zand! Het contact met de douane loopt nog niet echt soepel, geloof ik.
    Is het 's nachts inderdaad erg koud in de woestijn?
    Wij vertrekken morgen voor een weekje over asfaltwegen naar Frankrijk.
    Ik heb er zin in na een lange periode van werken.
    Goede reis verder en tot ziens.
    Groetjes ook namens Ben, Trees

  • 30 April 2005 - 16:20

    Marieke:

    He heren, vet tof verhaal!!! Heb nu al heel veel zin in de terugreis. Misschien kan ik dan voor een tweede deuk zorgen...symmetrie?
    Heel veel plezier en succes nog het laatste stuk en geniet van alles.
    Liefs Marieke

  • 30 April 2005 - 18:10

    Bouke Van Dijk:

    Het schiet toch wel heel hard op met jullie reis! Dioni, je ziet nu ergs, barchanen en sikkelduinen eens in de praktijk! Mooi die foto's, ik zou er graag een dagje bij willen zijn. Morgen gaan wij ook naar zuidelijker streken, maar dan met het vliegtuig, maar we steken de plas niet helemaal over.

  • 02 Mei 2005 - 10:24

    Marian En Richard:

    hoi roland en dioni,

    misschien goed om te weten het vragen om van alles door de kinderen, is bijna nihil hier in burkina faso, de mensen zijn heel aardig en zwaaien omdat ze het leuk vinden om een blanke te zien. voel me soms echt de koningin als we door kleine dorpjes op de piste rijden.....

    tot vandaag of morgen of overmorgen insjallah

  • 03 Mei 2005 - 06:42

    Papa Van Milly:

    Ik geniet ook mee van
    jullie spannende tocht.
    Veel succes Roland en
    Dioni.
    Miel van Minde

  • 03 Mei 2005 - 14:51

    Eva Van De Jutfaseweg:

    hoi ronald en dioni,
    wat leuk om jullie verhalen te lezen. wat een mooie foto's! wat prachtig de woestijn!!
    ik vind jullie wel stoere mannen. 'gewoon even' met de auto naar ghana! ik ben benieuwd naar de volgende foto's...
    vanavond krijg ik thee bij noermi. ja, hier gebeurt ook nog wel 'ns wat leuks!
    groet, eva

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 25854

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: